Guru lapor polis nama didaftar anggota RELA

15

16 JUN: Seorang guru sekolah di Lahad Datu, Darmawan Arsad membuat satu laporan polis selepas mendapati namanya didaftarkan sebagai anggota Jabatan Sukarelawan Malaysia (RELA) tanpa pengetahuannya.

Menerusi laporan media tempatan, hari ini, Darmawan Arsad berkata dia mengetahui perkara terbabit selepas melakukan semakan bagi pendaftaran anggota pasukan itu melalui pautan di media sosial.

Katanya, dia terkejut apabila hasil semakan terbabit mendapati namanya sudah berdaftar sebagai anggota RELA sejak tahun 2011 kerana tidak pernah membuat pendaftaran.

“Pada sebelah malam, saya memeriksa semula status pendaftaran dan saya dapati nama saya sudah tidak ada dalam sistem.

“Keesokan paginya, saya pergi ke pejabat RELA berdekatan untuk membuat semakan dan didapati nama saya sebenarnya masih ada sejak 2011 hingga kini,” katanya.

Darmawan dilaporkan berkata, dia bimbang dengan keadaan terbabit dan sudah membuat laporan polis bagi tindakan selanjutnya.

Laporan terbabit juga, katanya dibuat kerana risau jika namanya disalahguna individu tertentu untuk kepentingan tidak diketahui.

Sementara itu, sebelum ini, RELA menerusi kenyataan rasmi memaklumkan bahawa siasatan dalaman akan dijalankan bagi mengenalpasti tatacara pendaftaran keanggotaan yang dilaksanakan sebelum Akta Pasukan Sukarelawan Malaysia (Akta 752) dikuatkuasakan pada 2012.

Kenyataan itu memaklumkan, RELA turut menafikan berlaku pendaftaran secara automatik dan menegaskan perbuatan terbabit bercanggah dengan perkara dinyatakan di bawah Seksyen 6(1) Akta Perlindungan Data Peribadi 2010.

Get real time updates directly on you device, subscribe now.