Eina Azman tidak potong barisan suntikan vaksin

277

27 MEI: Pengarah Hospital Raja Permaisuri Bainun (HRPB), Dr Abdul Malek Osman menafikan selebriti Datin Paduka Eina Azman dan suaminya Datuk Paduka Kaiser Gurmeet Abdullah, ‘potong barisan’ untuk mendapatkan suntikan vaksin COVID-19 di hospital di Ipoh, Perak, semalam.

Dr Abdul Malek berkata pihaknya mengambil maklum mengenai dakwaan potong barisan vaksin di HRPB, Ipoh oleh seorang artis tempatan dan pasangannya.

“Berdasarkan semakan, kelayakan pemberian suntikan vaksin kepada pasangan tersebut adalah berdasarkan kepada rujukan oleh doktor pakar yang telah merawat pasangan ini atas masalah kesihatan dan komorbid yang dihadapi oleh mereka.

“Tiada isu “potong barisan” dalam pemberian suntikan vaksin ini dan pasangan ini telah dimasukkan ke dalam senarai penerima vaksin atas nasihat doktor pakar yang merawat kerana pesakit dikategorikan sebagai golongan yang berisiko tinggi.

“Pasangan ini telah menerima suntikan vaksin COVID-19 di PPV, Hospital Raja Permaisuri Bainun pada 25 Mei 2021,” ” katanya dalam satu kenyataan media hari ini.

Sebelum ini, warganet menimbulkan pertanyaan bagaimana pasangan terbabit mendapat suntikan vaksin lebih awal berikutan perkongsian Eina atau nama sebenarnya Ainur Syakina Azman, 26, bersama placard ‘saya sudah divaksin’ menjadi tular di media sosial.

Ia seterusnya mengundang kecaman apabila warganet mendakwa dia memotong giliran pengambilan vaksin sekaligus melanggar prosedur operasi standard (SOP) Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) 3.0 yang berkuatkuasa dari 25 Mei hingga 7 Jun ini.

“Eina Azman semalam ‘register’ pakai laman web mana ya? Terus cucuk pulak tu. Kerja buat video memasak je hari-hari pun awal dapatnya,” soal seorang pengguna.

“Hebat tak? Orang lain tunggu appointment beratur dekat PPV (Pusat Pemberian Vaksin). Eina Azman ambil direct dekat Hospital Ipoh,” komen lain pengguna.

“Best ke potong ‘que’, kami yang orang Perak pun tak dapat lagi. Mak ayah yang dah tua pun tak dapat lagi. Ni nak marah ni!,” antara komen pengguna lain.

“Hai nak tanya macam macam boleh dapat vaksin di Ipoh? Kongsi la tip,” sindir warganet lain pula.

Menyedari perkara itu amat sensitif dan boleh menimbulkan perdebatan hangat, ibu kepada sepasang kembar itu bertindak memadamkan hantaran terbabit  tidak berapa lama kemudian.

Hantaran itu mengundang dua isu iaitu bagaimana Eina dan suaminya cepat mendapat vaksin dan pelanggaran SOP rentas negeri tanpa alasan yang kukuh.

Namun, tidak dapat dipastikan Eina menerima vaksin Pfizer atau AstraZeneca (AZ).

Get real time updates directly on you device, subscribe now.