Polis Nafi Kompaun Pemandu Sebelum 8 pagi

67

26 MAC: Dakwaan polis Shah Alam mengeluarkan kompaun terhadap seorang pemandu di sekatan jalan raya (SJR) di Jalan Persiaran Anggerik Eria, Seksyen 31, Shah Alam, pagi tadi adalah tidak benar. 

Ketua Polis Daerah Shah Alam, Asisten Komisioner Baharudin Mat Taib berkata, pihaknya mendapati terdapat video berdurasi beberapa saat melibatkan perbualan antara anggota trafik Ibu Pejabat Polis Daerah (IPD) Shah Alam dengan seorang pemandu.

“Dalam perbualan itu anggota tersebut bertanyakan berkaitan surat pergerakan dan tujuan pemandu itu.

“Anggota itu juga menerangkan kepada pemandu berkenaan prosedur operasi standard (SOP) pergerakan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP) dan tidak ada mengeluarkan sebarang kompaun terhadap pemandu tersebut,” katanya menerusi kenyataan media, hari ini. 

Dalam pada itu, Baharudin memaklumkan pemeriksaan SJR oleh Trafik IPD Shah Alam selain dari tumpuan atas kesalahan melibatkan PKP, kesalahan-kesalahan melibatkan lalu lintas juga diambil tindakan.

“Hasil daripada operasi tersebut sebanyak 78 saman telah dikeluarkan atas pelbagai kesalahan lalu lintas dan satu saman kompaun PKP di bawah Peraturan 17 (3) (No 5) Akta Pencegahan Dan Pengawalan Penyakit Berjangkit 1988 Ketika Pelaksanaan Perintah Kawalan Pergerakan (PKP).

“Segala kesulitan dan salah faham adalah amat dikesali, kita usahakan dan doakan yang baik untuk kita semua,” katanya.

Terdahulu, satu video yang berdurasi 29 saat yang mendakwa seorang pemandu dikompaun tular di media sosial yang menimbulkan kegusaran orang warga maya.

Video tersebut turut memuat naik dakwaan tidak boleh keluar dan bergerak sebelum jam 8 pagi dan dikompaun sebanyak RM2,000.

.

Get real time updates directly on you device, subscribe now.