20 maut serangan udara Israel terhadap Gaza

63

11 MEI: Seorang komander kanan Hamas dan sembilan kanak-kanak antara 20 orang yang terbunuh serta mencederakan 65 yang lain dalam serangan udara oleh Israel, semalam.

Serangan tersebut sebagai tindak balas terhadap roket dilancarkan Hamas dan militan Palestin susulan keganasan di pekarangan Masjid Al-Aqsa.

Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu, berkata Hamas melampaui batas dengan mengarahkan peluru berpandu ke arah Bailtulmaqdis menyebabkan negara Yahudi itu bertindak balas.

“Kami tidak akan bertolak ansur dengan serangan di wilayah, ibu kota, warganegara dan tentera kami. Mereka yang menyerang kami akan membayar harga tinggi,” katanya.

ANTARA roket yang dilancarkan Hamas berjaya dipintas Israel.

Tentera Israel menyatakan 150 roket dilancarkan dari Gaza, puluhan antaranya dipintas oleh Sistem Pertahanan Udara Iron Dome, tanpa sebarang laporan korban nyawa.

Jurucakap tentera, Jonathan Conricus berkata, pihaknya sudah bermula dan akan menyerang sasaran ketenteraan di Gaza.

“Kami sudah membuat persiapan untuk pelbagai senario termasuk berintensiti tinggi,” katanya yang sudah menyasarkan dua pelancar roket, dua pos tentera, sebuah terowong dan lapan operasi Hamas di Gaza.

Sementara itu, Hamas yang menguasai Tebing Gaza mengingatkan Israel untuk menarik semua tenteranya dari pekarangan masjid dan daerah Sheikh Jarrah.

Jurucakap Hamas, Briged Qassam mengatakan serangan roket itu sebagai tindak balas terhadap tindakan Israel di Sheikh Jarrah dan di sekitar masjid Al-Aqsa.

“Ini adalah pesanan yang harus difahami oleh musuh dengan baik, jika anda bertindak balas, kami akan bertindak balas dan jika anda meningkat, kami akan meningkat,” katanya.

Pada malam Jumaat lalu, lebih 200 orang cedera dalam pertempuran antara polis dan Palestin di esplanad, lokasi puluhan ribu jemaah berkumpul bagi solat Jumaat terakhir ketika Ramadan.

Sabtu lalu, pertempuran di sejumlah kawasan timur Baitulmaqdis menyebabkan lebih 100 orang cedera, lapor Bulan Sabit Merah Palestin.

Get real time updates directly on you device, subscribe now.