Pengguna MySejahtera positif Covid-19 akan terima notifikasi

237

15 JAN : Kementerian Kesihatan Malaysia (KKM) ingin memaklumkan bahawa, mulai 15 Januari 2021, pengguna MySejahtera yang telah didaftarkan sebagai kes positif COVID-19 di Pusat Kesiapsagaan dan Tindak Cepat Krisis (CPRC) KKM akan diberi notifikasi menerusi SMS dan “Push Notification” melalui MySejahtera.

Menurut Ketua Pengarah Kesihatan, Tan Sri Dr Noor Hisham Abdullah menerusi kenyataan hari ini, pengguna tersebut akan mendapat nasihat dan pelan susulan penilaian kendiri.

“Aplikasi MySejahtera juga akan memberi peringatan kepada para pengguna setiap hari untuk melakukan penilaian pemantauan gejala COVID-19 di bahagian “Perlu dilakukan” bagi tempoh 10 hari berturut-turut.

“Sekiranya pengguna bergejala, maklumat tersebut akan terus disalurkan ke COVID-19 Assessment Centre (CAC) dan pengguna akan dihubungi oleh petugas kesihatan untuk penilaian lanjut,” ujarnya.

Kata Noor Hisham lagi, untuk memperkasakan pengguna yang positif untuk melaporkan sendiri kepada KKM, pengguna juga boleh membuat pelaporan kendiri sekiranya mereka telah disahkan positif dan sedang menunggu panggilan dari KKM.

“Mereka boleh ke MySejahtera HelpDesk di halaman utama aplikasi MySejahtera dan ikuti arahan di ruang G. Orang ramai dinasihati untuk mengemaskini aplikasi MySejahtera dan menggunakan sepenuhnya semua fungsi dalam aplikasi tersebut.

“Adalah diharapkan dengan pengemaskinian aplikasi MySejahtera ini, pengurusan semua kes positif COVID-19 dapat berjalan dengan lebih lancar dan memenuhi keperluan semua pengguna.

“Ini adalah selaras dengan hasrat KKM untuk memutuskan rantaian jangkitan COVID-19 dalam kalangan komuniti dengan lebih berkesan,” jelasnya.

Get real time updates directly on you device, subscribe now.