750 permohonan perakuan penginapan diterima KSM

211

24 SEPT: Kementerian Sumber Manusia (KSM) menerima 750 permohonan Perakuan Penginapan sejak Akta Standard Minimum Perumahan, Penginapan dan Kemudahan Pekerja 1990 (Akta 446), dikuatkuasakan mulai 1 September lalu.

Menteri Sumber Manusia, Datuk Seri M.Saravanan berkata, permohonan yang diterima dari majikan adalah sebanyak 681 permohonan manakala 69 permohonan daripada penyedia penginapan berpusat dari seluruh negara kecuali Sabah dan Sarawak.

“Permohonan tertinggi dari Pulau Pinang , sebanyak 232 permohonan dan terendah Perlis dengan satu permohonan. Jumlah permohonan yang amat menggalakkan ini menunjukkan penguatkuasaan Akta 446 dapat dilaksanakan secara teratur,” katanya dalam satu kenyataan media, hari ini.

Dalam pada itu, beliau memberitahu, dari operasi penguatkuasaan yang dijalankan, terdapat enam operasi telah dilaksanakan di lima buah negeri bagi melihat sejauh mana pematuhan para majikan terhadap Akta 446.

“Hasilnya, masih ada majikan yang belum mematuhi sepenuhnya peraturan yang berkaitan.

“Buat masa ini, khidmat nasihat akan diberikan oleh Pegawai Kementerian adalah sebagai langkah awal penguatkuasaan Akta 446,” katanya.

Sementara itu, Saravanan menggesa semua majikan harus mematuhi dan melaksanakan Akta 446 yang penting dalam aspek menjaga kebajikan dan kesihatan para pekerja.

Tambahnya, ini selaras dengan amalan yang diamalkan di peringkat antarabangsa serta saranan Pertubuhan Buruh Antarabangsa (ILO).

“KSM juga menyeru supaya para majikan dan juga penyedia penginapan berpusat membuat permohonan Perakuan Penginapan dengan segera melalui sistem Permohonan Atas Talian di pautan http://akta446.mohr.gov.my,” katanya. – Oleh AIMAN SADIQ ABDULLAH

Get real time updates directly on you device, subscribe now.