Fikir masak-masak sebelum cabar BN di Chini

674

12 JUN: Barisan Nasional (BN) seharusnya diberi laluan untuk menang tanpa bertanding pada Pilihan Raya Kecil (PRK) Dewan Undangan Negeri (DUN) Chini.

Setiausaha Agung UMNO, Datuk Seri Ahmad Maslan berkata, terdapat beberapa faktor yang perlu diambil perhatian oleh mana-mana pihak yang ingin mencabar BN di kerusi tersebut.

Faktor pertama, menurut beliau, adalah jumlah undi yang diterima BN dan PAS pada Pilihan Raya Umum Ke-14 (PRU-14).

Ahmad memberitahu, memandangkan PKR yang pernah mewakili Pakatan Harapan untuk merebut kerusi DUN Chini tidak mahu bertanding, pihak-pihak lain termasuk calon Bebas perlu berfikir semasak-masaknya sebelum memasuki gelanggang.

“Saya pernah menyebut kalau bebas nak bertanding, mereka kena fikir sepuluh kali… tidak halang tetapi atas kertas sila lihat dan ‘on the ground’ pun kena lihat realitinya.

“Bukan tidak mahu demokrasi berkembang, tetapi dengan melihat segala kekangan-kekangan ini (akibat wabak COVID-19) elok juga kalau BN calonnya itu boleh menang tanpa bertanding,” katanya seperti dipetik dari UMNO Online, hari ini.

Selain itu, beliau menambah, faktor kedua melibatkan keselamatan rakyat yang perlu diberi keutamaan dalam situasi COVID-19.

Ahmad bimbang situasi akan menjadi tidak terkawal apabila DUN Chini menjadi tumpuan orang ramai khususnya jentera parti yang membantu calon-calon berkempen.

“Fikir sepuluh kali… Fikir sepuluh kali. Fikir pertama, aku boleh menang ke tidak, fikir kedua, aku akan hilang deposit atau tidak, fikir ketiga berapa ramai rakyat yang akan terjangkit dan sebagainya,” jelasnya.

Faktor ketika pula, kata Ahmad, adalah berkaitan peruntukan RM4.3 juta yang boleh dijimatkan sekiranya BN menang tanpa bertanding.

Get real time updates directly on you device, subscribe now.